fredag 15 maj 2009

En McFeast och halv tank tack


I den utmärkta bloggen CSR i praktiken finner man en artikel som beskriver hur McDonalds tillsammans med elbolagen undersöker möjligheterna med laddstationer på McDonalds. Statoil med flera kanske skulle se upp, McDonalds har många attraktiva adresser där laddstolpar kan placeras.  Kan billaddning bli nästa förmån på arbetsplatsen?
Läs hela artikeln här

Vill man inte stanna för en bit mat kan en
 lösning vara att besöka en mack/parkeringshus/matställe som har en batterirobot...
Enligt NyTeknik har man tagit fram en batterirobot som skiftar batteri på 2 minuter. Teknologin bygger precis som i många brancher på att 
biltillverkarna anpassar sig till en gemensam öppen standard på batterier...fan trot, men finanskrisen kanske kan vara en drivkraft, Renault och Nissan har redan gått med i programmet. 


Namnet på firman som utvecklar batteriroboten och lösningen omkring heter Better Place , och grundaren Shai Agassi blev inspirerad på world economic forum 2005 av frågan "Hur gör vi världen till en bättra plats att leva på 2020?" (Fantastisk story att bygga en företagskultur
 på....)
Copenhagen Climate Council har också uppmärksammat lösningen, och det danska elbolaget Dong stödjer programmet. 
I teorin är iden om att man kan byta batterier god, men i praktiken undrar man ju stilla vilka mängder av stora batterier i höglager som krävs på "mackarna", och vilken enorm infrastruktur som måste byggas upp. Kan batteriroboten även handskas med en isig undersida på bilen en kall vinterdag?
Nåväl, goda ideer bör prövas.
Blir nästa bil en elbil måntro???
UPPDATERAT: Såg också att Fokus hade en intressant artikel om elbilar och att den största utvecklingen sker i Kina. Läs mer här



torsdag 14 maj 2009

Dansk TV testar inneklimatets påverkan på inlärningen- förbättrat inneklimat ökar inlärningen med 15%, motsvarar ett skolår


Barn och lärare kan få ett bättre inneklimat, finansierat av energibesparingar. 
I Dansk TV hade man igår ett inslag om hur illa det står till med inneklimatet i Danska skolor. CO2 halterna låg tex på tredubbla ppm halter jämfört med vad vuxna i arbetslivet skulle tolerera. 

Många vänner som är lärare intygar att det inte står så mycket bättre till i svenska skolor. Alldeles för hög solinstrålning, höga temperaturer, för kallt på vintern, slitna lokaler i allmänhet, odörer, Säkert kan en del koncentrationsproblem i skolan kan också skyllas på för hög värme och dåliga luftflöden.

Hur mycket kostar det då att inte åtgärda missförhållandena?
Geo Claussen, inneklimatguru på DTU har empiriskt kommit fram till att inlärningen hos elever i årskurs 4-6 kan förbättra sin inlärning med 15% genom ett bättre inneklimat. Hur många skoltimmar motsvarar det?

Det man har gjort på vissa håll i Sverige och Danmark är att låta energibesparingar finasiera en modernisering av skolorna, och på köpet få ett optimalt inneklimat. 
Se artikel här.

DR beskriver undersökningen här

Det är dyrt att vara fattig säger ju talesättet, men just nu har kommunerna en möjlighet att när trycket är lägre i byggsektorn kunna passa på att upprusta skolorna inför kommande högkonjuktur. Det sparar i längden skattepengar genom lägre livscykelkostnader för fastigheten och framförallt en bättre fungerande skola.

OP Syrror bloggar för fullt

Har på senare tid snubblat in på två bloggar som skildrar hur det är att jobba som operationssköterska, OP Syrran Falun, och Operationssköterska Linköping
Båda bloggarna är mycket informativa, även om Linköpingsbloggen känns mer som en informationssite än något annat, medan Falubloggen är mer personlig. Man kan notera att man även i Landstingen ser värdet med sociala medier, både för rekrytering och varumärkesskapande. 

Läste på MedTechbloggen att de 4-5 P som marknads-och säljgurun Kotler lanserade (Pris, Produkt, Plats, Påverkan, Personal håller på att kompletteras med ett 6:e P -Personligt. Det är inte alla företag som förmår att anpassa sin organisation, och förstår att gå ifrån invanda fotspår snabbt. Läs hela inlägget här

Under studietiden på IHM talade man även om att man skulle kunna ersätta de berömda P:na med C, se utdrag nedan.

Oavsett de akademiska hårklyverierna kan man konstantera att C som i Communikation och Personlighet är nyckeln för att nå framgång. (Varför röner ICA Stig sådana framgångar?)



Företag och varumärken som inte ser hela 360 graders effekten av kommunikation, PR, internkommunikation, sälj, marknadsföring genom kanaler, Web 2.0 såväl som traditionella får svårare att nå ut effektivt, och man tappar share of voice. En effektiv marknadsbearbetning har en genomtänkt strategi över alla interaktioner mellan företaget och dess kunder. B2B har mycket att lära av B2C vad gäller varumärkesbyggande.

Du kan ha de bästa produkter och lösningar på marknaden, men om marknaden inte tror det, eller om marknaden inte vet vem du är eller vad du står för så struntar man i att ta reda på mer... Den mesta B2B kommunikationen är fruktansvärt tråkig. Ofta konstrureras produkterna av ingeniörer, på de flesta ledande positioner sitter ingeniörer och de tycker själva att deras produkter faktiskt är guds gåva till mänskligheten.
Det är väldigt ofta lätträknat med andra dicipliner, tex marknadsekonomer, design och usability folk, beteendevetare mfl.

Vad hade hänt om Ericsson hade behållt sina antenner (det gav ju faktiskt bäst mottagning om man var på toppen av Kebnekajse....), eller om Apple inte hade byggt på andra värden än enbart teknik??? De hade varit glömda företag... 

Opsyrrorna ovan från Falun har lyckats med att bygga in en personlighet i kommunikationen och därigenom lyckas man i sin rekryteringskampanj, ett bevis är att man omnämns här....:-)


"The original 4-P model needs an upgrade. Lauterborn, amongst others, suggest that the approach is all wrong and that marketing decision makers should view their work from the market point of view first (instead of taking on an operational point of view). He came up with the 4 Cs of marketing. 
CLIENTS: focus your offer precisely to satisfy clients needs;
COSTS : consider all costs involved in satisfying your clients, including costs that clients themselves will have to incur to satisfy their needs;
CONVENIENCE: all things related to the mechanisms and activities of purchasing the product or service;
COMMUNICATIONS: all interactions between your organization and clients.


 

Green Figures: Sjukhus vs sjukvård



Green Figures: Sjukhus vs sjukvård

onsdag 13 maj 2009

Se hur TAC bidrar till hållbar utveckling för kunderna


Välkommen till reklamhörnan:-)
www.tac.com kan man följa hur mycket energi tac sparar åt våra kunder totalt och globalt. Ikonerna visar hur man bidrar till både gott driftnetto och hållbar utveckling för kunden. Klicka här för en uppdaterad bild.


I kontrast till hållbar utveckling står delar av oljebranchen. 
Läste i dagens DN om den smutsiga utvinningen av oljesand i Kanada. 
Svenska fondförvaltare och därmed blivande svenska pensionärer har intressen i projektet. Detta projekt sägs generera 10gånger mer koldioxid än oljeutvinning i Nordsjön, skapar ett landskap som ser ut som baksidan på månen, och kanske kanske en reaktion hos fondsparare i Sverige...
Det finns mycket att diskutera på COP15 för våra folkvalda....

onsdag 6 maj 2009

3 giganter eniga om energin

Var på elfack i Göteborg idag, och det var inspirerande att se att många leverantörer tar energiutmaningarna på allvar. ABB, Siemens och Schneider Electric hade ett anförande kring hur man kan producera, distribuera och effektivisera energi och förbrukning, se artikel här

Även hos kunder har man kommit långt, många har visioner om passivhus, energiåtervinning, egen produktion med mera. Nu är det dags att vi tillsammans med den konservativa byggbranchen hittar modeller som är ekonomiskt attraktiva och långsiktigt hållbara. Då duger det inte att enbart titta på produktionskostnader, utan att väga in livscykelkostnader och energiförbrukning.

Angående hållbarhet och "grön kapitalism" läste jag nyligen en intressant artikel av strategigurun Umar Haque. Han menar att det är i uppåtgående och nedåtgående ekonomiska spiraler företag har lättast att förändra sig. de företag som snabbast förändrar sig till en värld med ändliga resurser, och trots detta kan ge kunderna vad de behöver är de som överlever på sikt, de som kan skapa en "konstruktiv kapitalism". Mycket läsvärt.

söndag 3 maj 2009

Håller tummarna


Efter en fantastisk österlenhelg med både islandshästtur, fantastisk mat och logi  på Blåsingsborg i närheten av Kivik och härligt konstig betongkonst i skogen i närheten av Kivik (vi försökte förstås även få en titt på Ulf Lundells hus från toppen av en av betongskulpturerna) så hålls det nu tummarna för ett ESS beslut till skånes fördel, beslut fattas enligt sydsvenskan 28 Maj. Ett positivt beslut skulle förutom forskningen bidra till att dra kringverksamheter till hela öresundsregionen.