fredag 7 augusti 2009

Miljön får sitta i baksätet - om Mustangägarna får bestämma


Ibland upphör man inte att förvånas. Mustangägare i USA föredrar enligt denna artikel i CNN ljudet av en V8 istället för en bränslesnålare och starkare(!) motor med bättre prestanda. Fords ingeniörer har knåpat ihop en motor 3,5 liters V6 ecoboost med 365 hästkrafter som drar mindre bensin, istället för en V8 med 315 hästkrafter. Nu är inte jag en motorexpert, men nog skulle man kunna stå över nostalgin för en bättre bränsleekonomi och fler hästkrafter? Annars kan det nog vara ett bevis för att bensinen är alldeles för billig för mänsklighetens bästa på andra sidan atlanten....

Ovanstående nyhet känns ganska futtig när man i gårdagens SVD läser om en glaciär på Grönland stor som två Manhattan håller på att smälta. Varma havsströmmar tros ha skyndat på nedsmältningen underifrån. Nedsmältningen uppskattas nu ske upp till 20 gånger snabbare än smältningen från ytan och ses som ett paradexempel på att mänsklig aktivitet påverkar klimatet. Debatten bland bloggarna om det är på grund av växthuseffekten eller naturliga orsaker kan ju vara sekundärt, vår tillgång på olja är likväl begränsad (Se tidigare blogginlägg)

I Miljöaktuellt kunde det läsas om en satsning på hållbart byggande. Projektet trädstad får 5,5 Miljoner för att sprida kunskaper om klimatanpassat byggande med trä. Intressant!
Det man ofta glömmer i fastigheter är att den stora klimatboven i byggnader är en ej optimerad drift av ventilation, uppvärmning, belysning, kyla etc. Ca 40% av världens energiförbrukning sker i fastigheter. Vill man uppnå global sänkt energiförbrukning är det lämpligt att anpassar byggprocessen och tar höjd för detta redan när fastigheten byggs, då det är billigare än i efterhand. Ska man som byggherre kanske lägga in driftsekonomi i kravställningen, och inte enbart välja billigast (läs ej energieffektiv) lösning?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,








1 kommentar: