söndag 28 februari 2010

Gröna gadgets i framtida mobiler?

I New Scientist skriver man att konsumenter kommer att efterfråga mer information kring produkter och var de är producerade. I en tävling "Greener Gadget Design" som hölls i New York nyligen hamnade mobilappen på bilden bland de högst rankade. Där kan man se produktbeskrivning, var produkten är producerad, prishistorik, kundkommentarer mm. Allt med hjälp av att scanna barcoden med mobilen. Intressant utveckling som vi nog inte sett mer än början på...undrar dock hur man kommer att handskas med sammansatta varor...(var det någon som nämnde ordet köttklister...:-)?
I sammanhanget ska man inte glömma naturskyddsföreningens utmärkta Iphone-applikation, där man kan kolla tex vilka fiskar som är utrotningshotade och klimatsmarta råd kring belysning.

Lantmännen (som för övrigt utses till att vara ett mycket potentiellt framtida varumärke i en Dagens Media Blogg, mycket på grund av deras kombination av produkter, konsolidering av varumärken, djärv framtoning i sociala medier mm) håller på att ta fram en klimatmärkning som kanske blir framtida standard, åtminstone på svenska bord, kanske har större förutsättningar att lyckas på kort sikt...dessutom kan man notera att deras snygga webplats är en del i deras aktiva varumärkesarbete, med intressant innehåll i snygg förpackning med en aktiv dialog med konsumenterna.

I arbetet med större fastighetsägare märker man att det också finns ett behov av att synliggöra och visualisera energiförbrukning. Ett exempel där bland andra Schneider Electric och IBM samarbetar kan tex se ut som i Green Sigma bilden nedan. Se artikel här. Man vill ofta som fastighetsägare eller driftansvarig skaffa sig en helhetsbild över fastighetsbeståndet och jämföra byggnader sinsemellan. Det är först när man börjar mäta man kan skaffa sig överblicken och nyckeltal för att arbeta sig nedåt mot effektivare energiförbrukning. Det är dessutom först när man börjar synliggöra man kan få direkt återkoppling på  beteende i fastigheten. 
För företag, landsting och kommuner är visualiseringen ett konkret sätt att fylla hållbarhetsredovisningarna med något substantiellt, och inte enbart "löst snack" som det annars lätt riskerar bli när man talar om så kallade mjuka värden. Energieffektivitet är i högsta grad en framtida ekonomisk fråga, och bör anses som en av företagens/landstingens/kommunernas mest strategiska frågor. 
För fördjupning kring energy management, läs gärna detta white paper

Dagens paradox: Nu kan kan man notera att försäljningen av ekologiskt djurfoder  för husdjur ökar mycket snabbare än försäljningen av mänsklig dito. Sen när blev Misse eller Ludde viktigare än människor?

Nu är det dags att slänga på Spotifyn med senaste rekommendationen från omgivningenAndreas Grega. Helt okej svensk sing- a song- pop, alltid kul med nya svenska artister som kommer fram, om än lite präktiga texter, Håkan Hellström behöver dock avlösning på Skansen till sommaren!

PS
Glöm inte att rösta vidare på bloggomröstningen. Tack för alla röster hitills:-)
DS

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar