tisdag 24 november 2009

Smart Marknadsföring och skapandet av buzz

Hur får man en "snackis" som folk talar om?
Ett gott exempel är Radiotjänst nya kampanj för att få folk att betala TV-licens.
Man har skapat en site där folk kan ladda upp bilder på sig själv och skapa sin egen film.

Sätt igång filmen genom att klicka här



För att komplettera detta ar man genomfört flash mobs, dvs en oväntad händelse/happening på offentlig plats, som plötsligt inträffar, och lika plötsligt upphör. (Se definition på wikipedia)
Jag skrev om T-mobiles flashmob i januari
Se händelsen på Sergels torg från november i år nedan.



Frågan är om det är värt investeringen.
Med tanke på spaltmilimetrarna av redaktionellt innehåll denna typen av markandsföring genererar är jag benägen att tro att investeringen betalar sig. Frågan är om kampanjen når målgruppen. Det man kan konstatera är att hitills har man 108 000 unika uppladdade filmer, vilket i sig är ett högt tal på användarengagemang, mer än 1% av befolkningen!
Att man har lagt in en gnutta humor skadar säkert inte.
Se artiklar om Tackkampanjen från Dagens MediaResumé , DNSydsvenskan SVT

I inlägget om hur man vårdar sitt framtida varumärke skrev jag om hur man kommunicerar sitt varumärke på olika arenor.
Om man tror att sociala webben är en fluga kan man betänka att Youtube är världens näst största sökmotor (efter sin ägare Google), 25 % av sökresultaten på google efter de 20 största varumärkena är användargenererad information, 78% av konsumenterna tror på "word of mouth", endast 14% tror på reklam.
 Hur påverkar detta traditionella B2B företag? Se video nedan (som är reklam för en bok skriven av Erik Qualman för inspiration för förändring.



På den utmärkta bloggen http://www.brandrants.com/2009/11/social-media-its-not-just-for-kids-anymore-.html kan man bland annat läsa att "social media is not for kids anymore"
Den genomsnittlige facebookanvändaren är mellan 35 och 49 år, en majoritet av linkedinanvändarna är mellan 35 och 49 år...hisnande.  Hur styr man som traditionellt bolag över sin kommunikation till att passa dagens mediavanor?

Medan man njuter av den senaste Lykke Lis spelning i en taxi i London (för övrigt god reklam för RayBan, klicka på tex field day sessions) så kan man tänka över att på en dag spenderas det 5.000 000 000 minuter på facebook. Vad innebär det för ditt varumärke?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar