torsdag 14 maj 2009

OP Syrror bloggar för fullt

Har på senare tid snubblat in på två bloggar som skildrar hur det är att jobba som operationssköterska, OP Syrran Falun, och Operationssköterska Linköping
Båda bloggarna är mycket informativa, även om Linköpingsbloggen känns mer som en informationssite än något annat, medan Falubloggen är mer personlig. Man kan notera att man även i Landstingen ser värdet med sociala medier, både för rekrytering och varumärkesskapande. 

Läste på MedTechbloggen att de 4-5 P som marknads-och säljgurun Kotler lanserade (Pris, Produkt, Plats, Påverkan, Personal håller på att kompletteras med ett 6:e P -Personligt. Det är inte alla företag som förmår att anpassa sin organisation, och förstår att gå ifrån invanda fotspår snabbt. Läs hela inlägget här

Under studietiden på IHM talade man även om att man skulle kunna ersätta de berömda P:na med C, se utdrag nedan.

Oavsett de akademiska hårklyverierna kan man konstantera att C som i Communikation och Personlighet är nyckeln för att nå framgång. (Varför röner ICA Stig sådana framgångar?)



Företag och varumärken som inte ser hela 360 graders effekten av kommunikation, PR, internkommunikation, sälj, marknadsföring genom kanaler, Web 2.0 såväl som traditionella får svårare att nå ut effektivt, och man tappar share of voice. En effektiv marknadsbearbetning har en genomtänkt strategi över alla interaktioner mellan företaget och dess kunder. B2B har mycket att lära av B2C vad gäller varumärkesbyggande.

Du kan ha de bästa produkter och lösningar på marknaden, men om marknaden inte tror det, eller om marknaden inte vet vem du är eller vad du står för så struntar man i att ta reda på mer... Den mesta B2B kommunikationen är fruktansvärt tråkig. Ofta konstrureras produkterna av ingeniörer, på de flesta ledande positioner sitter ingeniörer och de tycker själva att deras produkter faktiskt är guds gåva till mänskligheten.
Det är väldigt ofta lätträknat med andra dicipliner, tex marknadsekonomer, design och usability folk, beteendevetare mfl.

Vad hade hänt om Ericsson hade behållt sina antenner (det gav ju faktiskt bäst mottagning om man var på toppen av Kebnekajse....), eller om Apple inte hade byggt på andra värden än enbart teknik??? De hade varit glömda företag... 

Opsyrrorna ovan från Falun har lyckats med att bygga in en personlighet i kommunikationen och därigenom lyckas man i sin rekryteringskampanj, ett bevis är att man omnämns här....:-)


"The original 4-P model needs an upgrade. Lauterborn, amongst others, suggest that the approach is all wrong and that marketing decision makers should view their work from the market point of view first (instead of taking on an operational point of view). He came up with the 4 Cs of marketing. 
CLIENTS: focus your offer precisely to satisfy clients needs;
COSTS : consider all costs involved in satisfying your clients, including costs that clients themselves will have to incur to satisfy their needs;
CONVENIENCE: all things related to the mechanisms and activities of purchasing the product or service;
COMMUNICATIONS: all interactions between your organization and clients.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar