torsdag 10 december 2009

Green business ledare samlade i Köpenhamn

To Be or not to Be, det är frågan som affärsledare från vitt skilda verksamheter världen över ställer sig just nu. I Köpenhamn, den 12 dec samlas Dr R.K Pachauri från IPCC, Nick Main från Deloitte, Dominic Wain, World Economic Forum, Tim Wirth från UN Foundation, Jean-Pascal Tricoire från Schneider Electric, Gro Harlem Bruntland, United Nations, Li Xialoin från China Power International, med flera på Hamlets gamla slott Kronborg. Läs mer om mötet här.
För information om de övriga aktiviteter Schneider Electric genomför i samband med COP 15 för att accelerera debatten, läs mer  här


Succe eller misslyckande på COP15 kommer avgöras inte enbart av politiker, utan hur den privata sektorn lyckas ställa om mot en hållbar utveckling. Många företag säger sig vara gröna, sk Green Washing, men bidrar inte till en hållbar utveckling.

Miljöaktuellt har publicerat en lista över miljövärstingarna, dvs de som målar upp en grönare bild av företaget än de de facto har. Bakom listan står Consumers International
Med på listan är bland andra Audi, Microsoft och BP. Se även artikel i Dagens PS, med rubriken Värsta Miljöskojarna.


I denna blogg har tidigare skrivits om behovet av förändring, och hur man kan skapa nya affärsmöjligheter med en ny spelplan, och hur man som affärsledare kan undvika att varumärkesvärdet devalveras på grund av att man inte agerar i tid.


Det är hur som helst positivt att ledare på alla plan får upp ögonen för denna överlevnadsfråga, och i likhet med politikerna på Bella Center /Cop 15 levererar.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar