tisdag 13 oktober 2009

Blog Action Day 09

Frågan är om man via det vi populärt kallar sociala media, bloggar Facebook, Twitter mm kan påverka miljöbeslut i Köpenhamn?


Hur som helst är utfallet och besluten från COP15 viktiga för utvecklingen av vår gemensamma framtid på denna planet...
www.cop15.dk kan man dela med sig av åsikter kring klimatförändringarna.


En annan kampanj är Raise Your Voice som Youtube driver. Där kan man bidra med egna videofilmer kring klimatförändringar, se video nedan



När vi ändå är inne på Internet förtjänas Growyn att nämnas. Om man vill söka på Internet, och inte använda MSN, Yahoo eller Google finns det möjlighet att använda Growyn. Det är en sökmotor som via reklamintäkter finansierar olika lovvärda projekt i samarbete med till exempel Naturskyddsföreningen (som för övrigt Schneider Electric stödjer)
Gör den till standardsökmotor så här, sökresultaten är baserade på Yahoos sökmotor, så den fungerar bra.


I DN kan man läsa om hur man ska lösa finansieringen av förnyelsebara energikällor till utvecklingsländerna. Återigen fokuserar man på produktionen av el, vilket naturligtvis är viktigt. Ännu bättre är att effektivisera och förbruka mindre. Som nämnts i denna blogg tidigare, är effektivisering en av nycklarna till klimatfrågan. Den bästa kWh är den oförbrukade...I miljöaktuellt är man lite mer nyanserad och nämner detta.

Nu till reklamhörnan:
Energideklarationer anses vara ett steg i rätt riktning, men för större fastighetsägare med större bestånd behöver man göra större helhetsgrepp. Se video nedan för Dansk inspiration



Liten parantes:
Det är intressant vad en sökning på den lokala tidningens web på COP15 ger. 3 artiklar om detta toppmöte 3,5 mil från tidningens chefsredaktion. En artikel handlar om hur trångt det kommer bli på pendeltågen till Köpenhamn. Hmmm, kommentarer överflödiga om tidningens förmåga att lyfta blicken...

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar