torsdag 29 oktober 2009

Hållbara hotell - Scandic

Det är uppmuntrande och inspirerande att se företag som tar sitt hållbarhetsarbete på allvar. Jag hade anledning att vara på Nordic Climate Solutions för två år sedan i Köpenhamn, och då fick Scandic pris för sitt långsiktiga arbete med CSR, Corporate Social Responsibility, hållbarhet eller vad man nu väljer att kalla det.
När jag idag checkade in på Scandic's trådlösa nätverk på hotellet i  Gävle poppade det upp en liten interaktiv applikation, där man kan se vad man faktiskt har åstadkommit genom sitt konsekventa arbete.
Man har också en sustainiability live report som är mycket enkel och pedagogisk. Jag tillät mig att ta en skärmdump, och tror jag är förlåten då de får gratisreklam här. (Om någon representant för Scandic läser detta är jag självklart  mottaglig för frinätter och presentkort:-)

Denna trend att åskådliggöra sin energiförbrukning, mediaförbrukning, avfallshantering blir allt starkare, det är inte enbart en fråga för entusiaster utan en ledningsfråga. På ett CSR seminarium jag nyligen besökte betonades det att det är en fråga för företagets överlevnad. De företag som har fokus på denna typen av frågor är i regel framgångsrika på andra områden också. Se tillexempel den stora möbeltillverkarens reklam för det nya helt gröna varuhuset i Malmö som är CO2neutralt.  Marknadskrafterna gör det omöjligt att inte agera. Som nämnts tidigare är det de bolag som snabbast kan anpassa sig till nya spelregler och ta position  som kan räkna med störst marknadsandelar. Jag är övertygad om att det finns mycket mer att göra i hotell vad gäller CO2 belastning, behovsstyrt klimat, komfortläge på enbart incheckade rum, motorstyrning av fläktar med mera, men Scandic har lyckats att få åtminstone mig reagera positivt, och därmed har man lyckats med framgångsrik varumärkesvård.

Andra som har utmärkt sig positivt i varumärkesvård är Volkswagen (och ja, VW representant, jag är emottaglig för bilar också:-) De började med Jazzkalkylatorn, Spotifykampanjen som nämndes i början av året i denna blogg. Som fortsättning på detta har man sponsrat miljösatsningen  thefuntheory.com, en film som skapades var "den djupa papperskorgen", som skulle få folk att slänga skräp i papperskorgar på stan.
I DN har nu pianotrappan omnämnts som "nätets största snackis". Se film nedan.

Genialt grepp av biltillverkaren, och uppenbarligen har syftet uppnåtts...
PR och humor hör definitivt ihop..



För övrigt finns det få låtar nu som slår Crying Lighing med Artic Monkeys (spotifylänk)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar